Karriärvägar inom äldreomsorg

Implementeringsstöd

Få struktur och stöd i implementeringen av karriärvägsmodellen genom att följa och genomföra de tre stegen; Planera, Implementera och Utvärdera. Allt för att förbättra möjligheterna att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla nya och befintliga medarbetare.

Implementeringens tre faser

Implementering börjar alltid med planering. I denna fas ingår att utse roller och ta fram handlingsplan.

I denna fas finns vägledning kring implementering av karriärvägsmodellen för respektive titel.

Utvärdering innebär djupare granskning av implementeringen och syftar till att ta fram underlag för insatser och åtgärder.

Verktyg för struktur och dialog

Implementeringsstödet ger:

  • Struktur för att ni dels ska komma igång snabbare, dels för att hålla en god fart genom processerna och dels för att minimera risken att arbetet inte slutförs.  
  • Struktur för att samla alla berörda från olika enheter och olika uppdrag i respektive kommun i ett gemensamt förändringsarbete med en tydlig start och ett tydligt avslut. 
  • Struktur för att planera och genomföra olika aktiviteter. 
  • Möjlighet till en dialog mellan berörda kommuner för att förbättra införandeprocessen. Förändringar i omvärlden kommer att kräva ständiga uppdateringar av karriärvägsmodellen. 

Frågor kring stöd och utveckling?

Hör av dig om du vill veta mer om karriärvägsmodellen eller har frågor kring implementeringsstödet. 

I samband med införandet av modellen behöver egna handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet kopplas på för att såväl begränsa eventuella risker som tillkommer med förändringen men också att stärka positiva faktorer som leder till långtidsfriska arbetsplatser.
Vår arbetsmiljö (suntarbetsliv.se) 

Titlar inom äldreomsorgen är en del av karriärvägsmodellen för äldreomsorgen i Göteborgsregionen, framtaget i samarbete med branschrådet för äldreomsorg och Göteborgsregionen (2022–2023). Läs mer om Karriärvägsmodellen på denna sida.

Rulla till toppen