Karriärvägar inom äldreomsorg
Utse viktiga roller
I ett förändringsprojekt behövs flera centrala roller och dessa behöver utses innan det operativa arbetet startar. Den här fördelningen av ansvar på olika personer gör processen mindre sårbar och enklare att hantera för den enskilde medarbetaren, även om du saknar erfarenhet av förändringsledning och arbetar i en tidspressad verklighet.
De centrala rollerna i ett förändringsprojekt behöver utses innan det operativa arbetet startar (Kelly Odell, 2019, Förändringshandboken).
- Förändringsägare
Äger uppdraget = förvaltningschef alt verksamhetschef
Huvudansvaret för att införa modellen ska ligga på förvaltningschef alternativt verksamhetschef. Förändringsägaren ansvarar för att beslut tas i rätt forum, att genomförandeplan upprättas, att resurser avsätts i form av medel för inköp och arbetstid för involverade, att budskapet kommuniceras på övergripande plan och att förändringsledare utses. Förändringsägaren behöver stämma av hur arbetet går med förändringsledaren under hela processen; går arbetet enligt plan? Behöver förändringar i planen göras? Når vi målen?
- Förändringledare
Driver/ansvarar för genomförandet = alla chefer på operativ nivå
Alla chefer på operativ nivå i förvaltningen/verksamheten är förändringsledare i denna implementering. Det innebär ansvar för att information om de förändringar som ska genomföras går ut till medarbetarna i god tid enligt lagd kommunikationsplan, att aktiviteter genomförs enligt plan, att resurser som krävs också tillsätts, att motivera användandet av modellen, att hantera motstånd och att man återkopplar till förändringsägaren enligt överenskommelse.
- Förändringsagent
Stödjande funktion = strateg/projektledare eller annan kunnig stödfunktion
Alla chefer på operativ nivå i förvaltningen/verksamheten är förändringsledare i denna implementering. Det innebär ansvar för att information om de förändringar som ska genomföras går ut till medarbetarna i god tid enligt lagd kommunikationsplan, att aktiviteter genomförs enligt plan, att resurser som krävs också tillsätts, att motivera användandet av modellen, att hantera motstånd och att man återkopplar till förändringsägaren enligt överenskommelse.