Karriärvägar inom äldreomsorg

Undersköterska

Undersköterska

Medarbetare med titeln undersköterska arbetar med alla förekommande uppgifter i äldreomsorgen och kan även vara fast omsorgskontakt för brukare. Undersköterska utför delegerad hälso- och sjukvård, dokumenterar och upprättar genomförandeplaner, deltar i teamarbete och utvecklingsarbete och handleder kollegor (biträden, vårdbiträden och undersköterskor). Undersköterska kan även ha särskilda ombuds- eller fördjupningsuppdrag.

Innehåll
Undersköterska

Vad är nytt?

En del av informationen nedan är inte ny, men som del i karriärvägsmodellen handlar det bland annat om att etablera faktiska skillnader mellan yrkestitlarna. Nedan finns det som gäller specifikt för rollen Undersköterska.

Utbildning

Krav på utbildning

För att få titeln undersköterska krävs utbildning enligt nationella yrkespaketet för undersköterska på 1 500 poäng alternativt gymnasiets Vård- och omsorgsprogrammet på 2 500 poäng. (se även riktlinjer för skyddad titel undersköterska). 

Efter introduktionsutbildning ska fortbildning erbjudas.

Uppdrag och ansvar

Undersköterskans uppdrag och ansvar

  • Arbeta utifrån socialtjänstlagen och annan tillämplig lagstiftning samt verksamhetens mål, värdegrund och övriga riktlinjer. Omsorgs- och omvårdnadsinsatser ska baseras på evidensbaserad praktik. 
  • Ha uppdrag som fast omsorgskontakt alternativt kontaktperson för utsedd person.
  • Arbeta med ett salutogent och personcentrerat arbetssätt som bidrar till att den enskilde har en meningsfull vardag samt utvecklar och bibehåller sina funktioner.
  • Tillsammans med den enskilde upprätta, följa upp och utvärdera den enskildes genomförandeplan.
  • I samråd med den enskilde planera och dokumentera arbetet. 
  • Utefter upprättad genomförandeplan stödja den enskilde i vård och omsorgs- samt serviceinsatser.
  • Utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter enligt instruktion, ordination eller delegering. 
  • Vara ombud eller ha andra fördjupningsuppdrag vid intresse och kunskap. 
  • Introducera kollegor. 
  • Samverka med arbetsgruppen, legitimerad personal samt med andra samverkansparter för den enskildes bästa. Samverka med närstående. 

Undersköterska med längre erfarenhet kan även ha följande arbetsuppgifter:

  • Vara handledare eller mentor för kollegor. 
  • Bidra till att verksamhetens resurser används på bästa sätt. 
  • Initiera, delta i och utveckla verksamhetens olika processer. 
  • Ansvara för fördjupnings- eller ombudsuppdrag. 
AID-kod

AID-kod undersköterska

Enligt SKR:s etikettlista:
207009 (hemtjänst) eller 207011 (särskilt boende)

Differentieringen av titeln Undersköterska är en del av karriärvägsmodellen för äldreomsorgen i Göteborgsregionen, framtaget i samarbete med branschrådet för äldreomsorg och Göteborgsregionen (2022–2023).

Förankra

  • Bokar tid för samverkan med berörda fackliga företrädare enligt § 11 MBL och § 19 MBL när arbetsgivaren inför arbetsdifferentiering. Se underlag under flik ”Facklig samverkan”/rubrik Planering för frågor som fackliga representanter kan komma att lyfta vid detta möte.   
  • Informerar, för dialog och förankrar beslut hos ledningsgrupp och nämnd.  Ansvarar även för att informera MAS/MAR/SAS, HSV – leg personal, samordnare, bemanningsenhet, representanter i lokalt VoC, ekonomiavdelning och HR. Se underlag under flik ”Kommunikationsplan” under Ta fram handlingsplan under Planera.
  • Kallar till informations- och dialogmöten med omsorgspersonal i brukarnära arbete. 

Genomför

  • Ansvarar för att arbetsschema ändras enligt den beslutade omfördelningen av arbetsuppgifter. 
  • Sammanställer och presenterar resultat för förändringsägaren. Resultatet kan delas upp enhetsvis för att göra fortsatt arbete mer strukturerat.  
  • Ansvarar för att de faktorer som påverkar differentieringen av arbetsuppgifter hanteras innan införandet påbörjas. Dessa faktorer kan vara rätten till heltid för den enskilde medarbetaren, helganställningar för att undvika delade turer, inriktning mot personalkontinuitet, att det behöver finnas en viss flexibilitet mellan tjänsterna då sjukfrånvaro och ledigheter annars ger stora utmaningar, att differentieringen inte får bli för snäv eller för vid då det kommer att ge schemamässiga utmaningar, att rutter/resvägar kan behöva läggas om vilket kan ge miljömässiga utmaningar, att räkna in planerad utveckling mot ökad digitalisering av arbetsuppgifter i närtid och hur man undviker att differentieringen inte blir kostnadsdrivande eller i alla fall bara kräver ett minimum av ökade resurser.
  • Ansvarar för att AID-koda medarbetaren inom hemtjänst på 207009 och medarbetaren inom särskilt boende på 207011. 

Följ upp

  • Initierar uppföljningen enligt tidplan.
  • Genomför kortare samtal med förändringsledare, eller inhämtar material på annat adekvat sätt, för att samla in information. Har differentieringen genomförts? Hur många medarbetare har fått förändrade arbetsuppgifter? 
  • Sammanställer och presenterar resultat för förändringsägaren. Resultatet kan delas upp enhetsvis för att göra fortsatt arbete mer strukturerat. 
  • Tar fram en åtgärdsplan om resultatet visar att differentieringen inte har genomförts helt eller delvis.
Rulla till toppen