Karriärvägar inom äldreomsorg

Vårdbiträde

Vårdbiträde

Vårdbiträde kan arbeta med de flesta förekommande uppgifter i äldreomsorgen. Ansvar och uppgifter bestäms i dialog med chef utifrån medarbetarens erfarenheter och kompetens. Vårdbiträden kan t.ex. stödja äldre i matsituationer, med påklädning, att gå på promenad och att handla. Vårdbiträden kan också utföra hälso- och sjukvårdsinsatser utefter instruktion eller delegering. Hantering och skötsel av hjälpmedel kan också ingå.

Innehåll
Vårdbiträde

Vad är nytt?

En del av informationen nedan är inte ny, men som del i karriärvägsmodellen handlar det bland annat om att etablera faktiska skillnader mellan yrkestitlarna. Nedan finns det som gäller specifikt för rollen Vårdbiträde.

Utbildning

Krav på utbildning

För att tituleras vårdbiträde ska personen ha en vårdbiträdesutbildning på 800 poäng, enligt det nationella yrkespaketet för vårdbiträde. Vårdbiträdesutbildningen kan sedan byggas på med de kurser som krävs för undersköterska. Utbildningen ska inledas med kartläggning i syfte att validera informella kompetenser. Hänsyn behöver tas till personer som haft titeln en längre tid utan formell kompetens.  

Vårdbiträden ska i möjligaste mån ges möjlighet och stöd att bygga på utbildningen till undersköterska. 

Uppdrag och ansvar

Vårdbiträdets uppdrag och ansvar

  • Arbeta utifrån socialtjänstlagen och annan tillämplig lagstiftning samt verksamhetens mål, värdegrund och övriga riktlinjer.
  • Arbeta på ett salutogent och personcentrerat arbetssätt som bidrar till en meningsfull vardag för den enskilde och utvecklar och bibehåller hens funktioner.
  • Utföra serviceinsatser samt vård- och omsorgsinsatser utifrån upprättad genomförandeplan.
  • Utföra vissa hälso- och sjukvårdsuppgifter efter instruktion, ordination eller delegering.
  • I samråd med den enskilde genomföra och dokumentera arbetet.
  • Samverka i arbetsgruppen, med teamet och med anhöriga.
  • Medverka i utvecklingsarbete.
  • Vara ombud eller ha andra fördjupningsuppdrag vid intresse och kunskap.
  • Introducera kollegor (biträden och vårdbiträden).
  • Bidra till att verksamhetens resurser används på bästa sätt.

Dessa uppdrag ingår ej för vårdbiträde

  • Vårdbiträden ska inte ansvara för handledning av kollegor (däremot introduktion av biträden/vårdbiträden).
  • Vårdbiträden ska inte ha uppdrag som fast omsorgskontakt eller upprättande av genomförandeplan.
AID-kod

AID-kod vårdbiträde

Enligt SKR:s etikettlista:
207029 (vårdbiträde hemtjänst) eller 
207024 (vårdbiträde särskilt boende)

Differentieringen av titeln Vårdbiträde är en del av karriärvägsmodellen för äldreomsorgen i Göteborgsregionen, framtaget i samarbete med branschrådet för äldreomsorg och Göteborgsregionen (2022–2023).

Förankra

  • Bokar tid för samverkan med berörda fackliga företrädare enligt § 11 MBL och § 19 MBL när arbetsgivaren inför arbetsdifferentiering och krav på 800 gymnasiepoäng för anställning som vårdbiträde. Se ”Facklig samverkan” under Ta fram handlingsplan för underlag. Planering för frågor som fackliga representanter kan komma att lyfta vid detta möte.  
  • Informerar, för dialog och förankrar beslut hos ledningsgrupp och nämnd.  Ansvarar även för att informera MAS/MAR/SAS, HSV – leg personal, samordnare, bemanningsenhet, representanter i lokalt VoC, ekonomiavdelning och HR. Se ”Kommunikationsplan” under Ta fram handlingsplan under Planera.
  • Kallar till informations- och dialogmöten med omsorgspersonal i brukarnära arbete. 

Genomför

  • Ansvarar för att ändra texten i rekryteringsunderlaget tillsammans med HR. 
  • Ansvarar för att införa en ny rutin vid anställning av nya medarbetare 
  • Ansvarar för att upprätta en kompetensutvecklingsplan för de medarbetare som inte har 800 p men har arbetat länge som outbildat vårdbiträde. 
  • Sammanställer och presenterar resultat för förändringsägaren. Resultatet kan delas upp enhetsvis för att göra fortsatt arbete mer strukturerat.  
  • Ansvarar för att de faktorer som påverkar differentieringen av arbetsuppgifter hanteras innan införandet påbörjas. Dessa faktorer kan vara rätten till heltid för den enskilde medarbetaren, helganställningar för att undvika delade turer, inriktning mot personalkontinuitet, att det behöver finnas en viss flexibilitet mellan tjänsterna då sjukfrånvaro och ledigheter annars ger stora utmaningar, att differentieringen inte får bli för snäv eller för vid då det kommer att ge schemamässiga utmaningar, att rutter/resvägar kan behöva läggas om vilket kan ge miljömässiga utmaningar, att räkna in planerad utveckling mot ökad digitalisering av arbetsuppgifter i närtid och hur man undviker att differentieringen inte blir kostnadsdrivande eller i alla fall bara kräver ett minimum av ökade resurser.
  • Kallar till dialog med ledningsgruppen och HR om hur man ska hantera nuvarande medarbetare som är vårdbiträden utan godkänd utbildning om minst 800 gymn.poäng eller motsvarande. Om förflyttning till titel Biträde ska göras behöver nytt anställningsbevis tas fram och undertecknas. Om en övergångsperiod ska erbjudas behöver längden på denna period preciseras och kommuniceras till samtliga berörda så snart som möjligt. GR arbetar för närvarande (under 2023) med att ta fram rekommenderade övergångsregler som stöd vid införande av utbildningskrav för vårdbiträden. 
  • Ansvarar för att kalla till dialog med berörda parter för att diskutera om outbildade vårdbiträden ska erbjudas betald utbildning upp till 800 p (inkl validering).
  • Ansvarar för att AID-koda medarbetaren inom hemtjänst på 207029 och medarbetaren inom särskilt boende på 207024. 
  • Ansvarar för att ändra texten i rekryteringsunderlaget tillsammans med HR. 

Följ upp

  • Initierar uppföljningen enligt tidplan.
  • Genomför kortare samtal med förändringsledare, eller inhämtar material på annat adekvat sätt, för att samla in information. Har differentieringen genomförts? Hur många medarbetare har fått förändrade arbetsuppgifter? Har rutinen följts vid anställning av nya medarbetare? Har förflyttning av outbildade vårdbiträden fungerat enligt plan? Har övergångsperioden (om sådan erbjudits) kommunicerats? Har en kompetensutvecklingsplan upprättats? Har betald utbildning kunnat erbjudas? Hur många medarbetare har påbörjat utbildning upp till vårdbiträdesnivå?
  • Sammanställer och presenterar resultat för förändringsägaren. Resultatet kan delas upp enhetsvis för att göra fortsatt arbete mer strukturerat. 
  • Tar fram en åtgärdsplan om resultatet visar att differentieringen inte har genomförts helt eller delvis.
  • Tar fram en åtgärdsplan om resultatet visar att grundläggande förutsättningar inte har följts vid anställning. 
  • knar antalet biträden utifrån AID-koden 207090. Kodningen visar om separering av utbildade vårdbiträden från outbildade har genomförts och om kodningen används vid anställning av medarbetare utan efterfrågad utbildning.   
Rulla till toppen