Karriärvägar inom äldreomsorg

Biträde

Biträde

Biträde är titel för medarbetare utan godkänd vård- och omsorgsutbildning. Kunskaps- och kompetensnivån för att arbeta med brukarnära omsorgsinsatser ska därför generellt bedömas som låg även om individen kan ha arbetat länge inom vård- och omsorg utan formell utbildning eller där den personliga lämpligheten kan vara hög. Arbetsuppgifter och krav på personligt ansvar ska spegla det och får inte ligga högre än vad den enskilde klarar av att utföra.

Innehåll
Biträde

Vad är nytt?

En del av informationen nedan är inte ny, men som del i karriärvägsmodellen handlar det bland annat om att etablera faktiska skillnader mellan yrkestitlarna. Nedan finns det som gäller specifikt för rollen Biträde.

Utbildning

Inget specifika krav på utbildning

Biträde är den titel som ges till medarbetare som saknar relevant utbildning inom vård och omsorg. Det finns inga specifika utbildningskrav i modellen, däremot bör krav definieras i aktuell verksamhet, som till exempel körkort, godkänd svenska, gott bemötande och personlig lämplighet.

Fast anställning kan övervägas vid intresse och personlig lämplighet. En kompetensutvecklingsplan bör då upprättas för att personen ska ges möjlighet att utvecklas och på sikt ska ha rätt kompetens för uppdraget. 

Uppdrag och ansvar

Biträdets uppdrag och ansvar

Uppdrag och ansvar bedöms utifrån medarbetarens erfarenhet och kompetens eftersom detta kan variera, men i första hand enligt nedanstående: 

  • Arbeta utifrån socialtjänstlagen och annan tillämplig lagstiftning samt verksamhetens mål, värdegrund och övriga riktlinjer. 
  • Utföra serviceinsatser samt okomplicerade vård och omsorgsinsatser utifrån genomförandeplan. 
  • Utföra enklare delegering. 
  • I samråd med den enskilde genomföra och dokumentera (alternativt lämna underlag för) arbetet.
  • Samverka i arbetsgruppen, med teamet och anhöriga.
  • Bidra till att verksamhetens resurser används på bästa sätt.

Detta ingår ej i biträdens uppdrag

  • Vissa arbetsuppgifter ska inte ligga på biträdet såsom att vara fast omsorgskontakt eller att handleda kollegor.
  • Biträdet upprättar inte genomförandeplaner men behöver däremot dokumentera daganteckningar.
  • Biträdet arbetar inte heller med mer avancerade hälso- och sjukvårdsuppgifter eller omvårdnad.
AID-kod

AID-kod biträde

Enligt SKR:s etikettlista: 207090

 

Biträde – ny titel inom äldreomsorgen är en del av karriärvägsmodellen för äldreomsorgen i Göteborgsregionen, framtaget i samarbete med branschrådet för äldreomsorg och Göteborgsregionen (2022–2023).

Förankra

  • Kallar till informations- och dialogmöten med omsorgspersonal i brukarnära arbete. 
  • Bokar tid för samverkan med berörda fackliga företrädare enligt § 11 MBL och § 19 MBL när arbetsgivaren inför arbetsdifferentiering. Se underlag under ”Facklig samverkan” under Ta fram handlingsplan. Planering för frågor som fackliga representanter kan komma att lyfta vid detta möte.  
  • Informerar, för dialog och förankrar beslut hos ledningsgrupp och nämnd.  Ansvarar även för att informera MAS/MAR/SAS, HSV – leg personal, samordnare, bemanningsenhet, representanter i lokalt VoC, ekonomiavdelning och HR. Se underlag under ”Kommunikationsplan” under Ta fram handlingsplan under Planera.

Genomför

  • Ansvarar för att en kompetensplan upprättas (se ”Kompetensplan” under Ta fram handlingsplan).  
  • Ansvarar för att biträdet får introduktionsutbildning direkt innan eller i samband med första arbetsdagen.
  • Sammanställer och presenterar resultat för förändringsägaren. Resultatet kan delas upp enhetsvis för att göra fortsatt arbete mer strukturerat.  
  • Ansvarar för att biträdet får tillgång till bredvidgång alternativt en mentor under den första tiden. Längd på bredvidgång eller mentorstid kan variera. 
  • Ansvarar för att de faktorer som påverkar differentieringen av arbetsuppgifter hanteras innan införandet påbörjas. Dessa faktorer kan vara rätten till heltid för den enskilde medarbetaren, inriktning mot personalkontinuitet, att det behöver finnas en viss flexibilitet mellan tjänsterna då sjukfrånvaro och ledigheter annars ger stora utmaningar, att differentieringen inte får bli för snäv eller för vid då det kommer att ge schemamässiga utmaningar, att rutter/resvägar kan behöva läggas om vilket kan ge miljömässiga utmaningar, att räkna in planerad utveckling mot ökad digitalisering av arbetsuppgifter i närtid och hur man undviker att differentieringen inte blir kostnadsdrivande eller i alla fall bara kräver ett minimum av ökade resurser. 
  • Ansvarar för att arbetsschema ändras enligt den beslutade omfördelningen av arbetsuppgifter.  
  • Kallar till dialog med ledningsgruppen och HR om vilka krav på kompetens och/eller vilken nivå på lägsta godkända utbildning som denna grupp ska ha.  
  • Kallar till dialog med ledningsgruppen och HR om hur man ska hantera nuvarande medarbetare som är vårdbiträden utan godkänd utbildning, dvs utbildning om minst 800 gymn. poäng eller motsvarande. Om omedelbar förflyttning till titel Biträde görs behöver nytt anställningsbevis tas fram och undertecknas. Om en övergångsperiod ska erbjudas behöver längden på denna period preciseras och kommuniceras till samtliga berörda så snart som möjligt. 
  • Kallar till dialog med ledningsgruppen och HR om vilka krav på kompetens eller lägsta utbildning för denna grupp ska vara. Det kan gälla godkänd grundskola/annan gymnasieutbildning, lägsta nivå i svenska, körkort etc.  
  • Ansvarar för att AID-koda medarbetaren inom hemtjänst på 207009 och medarbetaren inom särskilt boende på 207090. 
  • Ansvarar för att medarbetare som anställs utan godkänd utbildning till vårdbiträde eller undersköterska på visstidsanställning eller tim-anställning benämns biträde och kodas med AID-kod för biträden 207090 enligt SKR:s etikettlista. 
  • Ansvarar för att kartlägga om anställda vårdbiträden har utbildning inom vård och omsorg och isåfall vilken utbildning. (Länka till underlag Nyckel för inventering?)

Följ upp

  • Initierar uppföljningen enligt tidplan.
  • Genomför kortare samtal med förändringsledare, eller inhämta material på annat mer adekvat sätt, för att samla in information. Har krav på kompetens och lägsta godkända utbildning lagts på rätt nivå? Har medarbetaren fått introduktionsutbildning enligt plan? Har medarbetaren fått möjlighet till bredvidgång/mentorstid enligt plan? Har medarbetaren haft tillräckliga språkkunskaper för att kunna utföra arbetet enligt plan? 
  • Sammanställer och presenterar resultat för förändringsägaren. Resultatet kan delas upp enhetsvis för att göra fortsatt arbete mer strukturerat.  
  • Tar fram en åtgärdsplan om resultatet visar att införandet inte har genomförts på alla enheter.   
  • Tar fram en åtgärdsplan om resultatet visar att grundläggande förutsättningar inte har följts vid anställning. 
  • knar antalet biträden utifrån AID-koden 207090. Kodningen visar om separering av utbildade vårdbiträden från outbildade har genomförts och om kodningen används vid anställning av medarbetare utan efterfrågad utbildning.   
Rulla till toppen