Karriärvägar inom äldreomsorg

Implementera

Implementering syftar på de tillvägagångssätt som används för att införa nya metoder i en ordinarie verksamhet. Implementering säkerställer att modellen används så som det var avsett och med varaktighet. Med kunskap om implementering genomförs en betydligt större andel förändringsarbeten jämfört med om kunskapen saknas. 

Implementera utifrån titel

Implementering av Karriärvägsmodellen

I karriärvägsmodellen inom äldreomsorgen i Göteborgsregionen ingår titulatur, utbildningskrav och differentiering. Modellen beslutades av GR-kommunernas socialchefer i mars 2022 och intentionen är att den ska implementeras inom såväl hemtjänst som vård- och omsorgsboende i alla Göteborgsregionens kommuner. Kommunen äger själv rätt att besluta om och när modellen ska införas.  

  1. Införa två nya titlar inom vård- och omsorgsverksamheten; biträde och specialistundersköterska 

  2. Införa specificerade krav på utbildning eller grundläggande förutsättningar för anställning till alla uppdrag/ titlar inom vård- och omsorgsverksamheten; biträde, vårdbiträde, undersköterska och specialistutbildad undersköterska 

  3. Införa två olika nivåer i undersköterskerollen; bas och fördjupad  

  4. Genomföra överenskommen differentiering av arbetsuppgifter/uppdrag mellan de olika titlarna 

Förslag på formulering av syfte

Syftet med implementeringen av en karriärvägsmodell och de mål som finns för verksamheten utgår ifrån de fyra förändringar modellen innehåller. Här har vi formulerat några förslag på syften som du som förändringsledare kan använda:

  • Öka intresset för anställning inom vård och omsorg genom att erbjuda ett mer anpassat innehåll för varje tjänst.
  • Öka intresset för att stanna kvar i verksamheten genom att redan innan anställning erbjuda en tydlig karriärväg, utbildning på arbetstid, språkstöd, mentor osv.
  • Erbjuda medarbetare i pensionsåldern möjlighet att stanna kvar några år till genom att erbjuda seniora tjänster.
  • Säkerställa kompetensnivån på utförda tjänster genom att kräva rätt nivå på grundutbildning och obligatorisk fortbildning

Tre viktiga faktorer för att förändringsarbetet ska lyckas är kompetens hos användarna, en stödjande organisation och ett effektivt ledarskap. Tillsammans skapar dessa faktorer bättre förutsättningar för att den nya modellen används som det var avsett. Därmed ökar sannolikheten för att verksamheten kommer målgruppen till godo.

Rulla till toppen