Karriärvägar inom äldreomsorg

Utvärdera

Utvärdering innebär en djupare granskning och värdering av särskilt utvalda områden och syftar till att ta fram underlag till en mer detaljerad analys än vad uppföljningen gör. Syftet är att åtgärda de problem som uppkommit; hitta alternativa insatser, ta fram nya målformuleringar, ta in fler medarbetare som kan leda och utföra vissa arbetsinsatser och att ta nya beslut i ledningsgruppen.

Utvärderingen kan också visa att processen har gått helt enligt plan och att man har nått de mål som man satte upp från början och fått de effekter man eftersträvat. En utvärdering av effekterna genomförs tidigast 2-3 år efter avslutad implementering. 

Fördelning av ansvar

I utvärderingsfasen fördelas ansvaret på följande sätt:  

  • Samlar ihop information och sammanställer materialet i skrivet dokument.  
  • Analyserar och söker orsaker enskilt eller tillsammans med andra. Visar utfallet att man nått de mål som man ville nå? Om inte, vad behöver läggas till?
  • Tar fram förslag till åtgärder och återkopplar till förändringsägaren/ansvarig på enhetsnivå.  
  • Se förslag på effekter att utvärdera under varje enskild del som ska implementeras.  
  • Lyfter materialet till huvudman för vidare åtgärder och utveckling.  

Aktiviteterna behöver dels följas upp kontinuerligt under processens gång, direkt efter avslutade aktiviteter och slutligen efter att en tid har gått. Denna fas rymmer såväl uppföljning och utvärdering, dels på enhetsnivå dels på huvudmannanivå.

Om karriärvägsmodellen införs vid varierande tidpunkter på olika avdelningar så är det viktigt att varje enhet gör sin egen uppföljning och utvärdering för att i slutskedet sammanfattas i ett gemensamt dokument. Det dokumentet har vi kallat uppföljning och utvärdering på huvudmannanivå.  

I all uppföljning utgår man från en utgångspunkt eller en baslinje. Nedan formuleras förslag som ni kan utgå från men det finns säkert flera som ni behöver ta i beaktande:   

  • Hur många utbildade resp outbildade vårdbiträden finns i verksamheten/på enheten? 
  • Hur många undersköterskor med YH-utbildning finns i verksamheten/på enheten? 
  • Hur många utbildade handledare finns i verksamheten/på enheten? 
  • Hur många tjänster finns som kräver YH-utbildning idag? 
  • Hur många praktikanter från gymnasiet och vuxenutbildningen tar ni emot per år? 

Uppföljning

När implementeringen av förändringar i verksamheten väl är igång brukar det vara svårt att avgöra när arbetet är i mål. Det gäller särskilt när man genomför flera olika förändringar samtidigt. Därför är det nödvändigt redan i planeringsfasen att ta fram en tidplan för uppföljning. Uppföljningen ska svara på frågorna: 

  • Har förändringen genomförts?  
  • Är förändringen helt eller bara till delar genomförd?  
  • Vilka delar har inte genomförts?   
  • Vad är orsaken till att förändringen inte är helt genomförd?

Förändringsagenten

Initiera uppföljningen enligt tidplan och genomför kortare samtal med förändringsledaren för att samla in information samt att sammanställa och presentera resultatet för förändringsägaren. 

Förändringsägaren

Ta fram en åtgärdsplan om resultatet visar att arbetet inte följer planen.  

Utvärdering och uppföljning på huvudmannanivå 

Förmodligen införs modellen på alla verksamhetens enheter men kanske inte samtidigt. Då är det viktigt att varje enhet gör sin egen uppföljning och utvärdering för att i slutskedet sammanfattas i ett gemensamt dokument. Det dokumentet har vi kallat uppföljning och utvärdering på huvudmannanivå. 

Rulla till toppen